Kennis & Inspiratie

De Zelfsturende waterstofauto voor een zelfsturende, duurzamere organisatie.

Even voorstellen…

Ik ben Jeroen Reessink en werk nu ruim 5 jaar voor Dutch Boosting Group. Een fijn bedrijf met inspirerende en innoverende professionals! Ik schrijf deze blog omdat ik graag mijn ervaringen wil delen omtrent het gebruik van een waterstofauto. Sinds kort ben ik de trotse gebruiker van een Hyundai NEXO!

De elektrisch aangedreven SUV Hyundai NEXO met brandstofcel kan maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle tank waterstof. Bovendien is de NEXO geheel emissievrij. Dat betekent dat er tijdens het rijden geen schadelijke stoffen (CO2) vrijkomen. Het enige wat de NEXO uitstoot is … water!

9 jul. 2019

Jeroen Reessink Waterstofauto

Zelfsturing

De NEXO heeft een hoge mate van zelfsturende intelligentie, heb ik gelezen in de brochure. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn. Bij zelfsturing denk ik op de eerste plaats aan het besturingssysteem van ons bedrijf Dutch Boosting Group (DBG). Ik ben ervan overtuigd dat de zelfsturing een belangrijke bijdrage heeft geleverd bij de lease van de NEXO. Hoe dan zult u zich afvragen? 

Welnu, 2 jaar geleden is DBG overstapt van een traditionele hiërarchische structuur naar een zelfsturend mechanisme. Dat was wel even wennen voor medewerkers, managers en eigenaren van het bedrijf. En nog steeds zijn we lerende om onze onderneming optimaal te laten werken (en dat zal altijd zo blijven :-)) Bij zelfsturing gaat het erom dat iedereen in het bedrijf de vrijheid krijgt om te doen en laten wat hem/haar goed dunkt voor het bedrijf. Een management wordt en is dan overbodig. 

Daar staat tegenover dat bij die vrijheid ook een dosis verantwoordelijkheid hoort voor jouw functioneren. Dit betekent niet dat een ieder maar op zijn eigen houtje beslissingen mag nemen. Hiervoor is een simpel besluitvormingsproces ingericht, wat in de basis neerkomt op: initiatief nemen, advies vragen bij de relevante rollen (bijv. financiën, P&O), ruimte voor verhelderende vragen, toets aan kernvraag "schaadt dit het bedrijf?". Indien er geen bezwaar wordt gemaakt, dan mag het initiatief worden uitgewerkt. Grootste verschil met traditionele hiërarchische bedrijfsvoering is dat de initiatiefnemer eigenaar blijft van zijn/haar idee. Er wordt niet gevraagd om goedkeuring van het management, nee het idee is in de basis goed en er wordt enkel getoetst of er bezwaar is tegen het idee na consultatie van de relevante rollen. Uitgangspunt is dus vertrouwen!

Persoonlijk geeft me dit een enorme drive om het idee verder te brengen en succesvol te laten zijn! Het geeft ruimte aan ondernemerschap. In 2017 hebben collega Matthijs Kluis en ik op deze wijze een vestiging van DBG in Groningen geopend, hetgeen succesvol verloopt. 

Wat was er nodig om de NEXO te bestellen? Mijn leasetermijn loopt af in september 2019 en daarom was ik me aan het oriënteren op een nieuwe lease-auto. Belangrijk bij een nieuwe auto vind ik dat deze het milieu zo min mogelijk schaadt en dat de maandlasten acceptabel zijn. Na 5 jaar een fijne zuinige auto gereden te hebben, wil ik het liefst een elektrische auto. Hoe klein een bijdrage ook is, ik wil mijn footprint verlagen. Ook als DBG zijn wij bij veel initiatieven en projecten betrokken die een bijdrage leveren aan verduurzaming van de leefomgeving en energietransitie. Door mede ons wagenpark te verduurzamen dragen we uit waar we voor staan.

In februari heb ik de markt geanalyseerd en kwam tot de conclusie dat de spoeling behoorlijk dun is in elektrische auto's die in september 2019 geleverd zouden kunnen worden. Tesla Model 3 is een optie, maar dan kan de hond niet mee in de achterbak (op een diervriendelijk manier). Door een collega werd ik geattendeerd op een waterstofauto. Wel prijzig, maar zeer interessant in de bijtelling (4%). En hoe zit het met het tanken en de actieradius dan? Even uitzoeken… 

Na wat gestruind te hebben op internet, werd mijn belangstelling voor de Hyundai NEXO steeds groter. Een proefrit in februari was het gevolg bij Hyundai dealer Groenewold & Dijkhuizen in Delfzijl. Eigenaar Kim Groenewold weet mij te vertellen dat de actieradius ca. 600 km bedraagt en dat er in de regio een aantal tankstations zijn (Delfzijl, Groningen, Assen). Bovendien zullen er in 2020 20 waterstoftankstations in Nederland beschikbaar zijn.

Dan de auto: wat een wagen! De automaat en elektrische aandrijving maakt de manier van rijden meer een zweefvlucht over de weg. Het interieur en besturing vergroten dat gevoel nog meer en doet je vermoeden dat je je in een soort ruimteschip bevindt. Het mag duidelijk zijn: ik was verkocht. Nu de rest nog… 

Met de relevante rolhouders binnen het bedrijf (wagenpark, financiën, bedrijfsvoering, P&O) ben ik tot een concept deal gekomen, de zogenoemde adviesronde. Belangrijkste drijfveer hierbij is dat we als DBG ons wagenpark willen verduurzamen en ikzelf intrinsiek gemotiveerd ben om een duurzame auto te gaan rijden. Leuk die drijfveren, maar hoe gaan we dat financieren?

Oja, belangrijk aspect bij zelfsturing is transparantie… Zie hier: Het leasebedrag per maand bedraagt ca. 1140 euro, hetgeen circa 250 euro meer is dan ons toegestane leasebedrag. Als gevolg van de lage 4% bijtelling voor de gehele aanschafwaarde van 83.000 euro, betaal ik maandelijks slechts ca. 140 euro aan bijtelling. De deal die gemaakt is voor deze pilot, houdt in dat zowel DBG en ik het verschil van 250 euro middelen. Ik ga de auto voorzien van subtiele reclame, een blog schrijven en actief een bijdrage leveren aan PR-communicatie rondom verduurzaming wagenpark DBG.

Na een korte consultatie in de Bedrijfscirkel kon de bestelling van de NEXO in gang gezet worden! Wederom een mooi voorbeeld van de snelle besluitvaardigheid van een zelfsturende organisatie.

Tot zover mijn eerste blog over de besluitvorming rondom de NEXO. In mijn volgende blog ga ik in op mijn eerste ervaringen met de NEXO! 

In ons volgende blog: “tanken met een waterstofauto, een heel avontuur!”.

Delen