Sinds kort is onze booster Eline onderdeel van het technisch team van het project Gebiedsontwikkeling Grebbedijk. Een hoogwaterbeschermingprogramma (HWBP) project onder de vlag van Waterschap Vallei en Veluwe. Naast een dijkversterking staan er nog meer uitdagingen op het programma. Van cultuurhistorische bouwwerken tot broedende vogels, van bebouwing op en aan de dijk tot waterplassen om het zwemmen in de rijn te voorkomen.  

Een project dat perfect past tussen onze andere opdrachten. Immers, al onze projecten hebben complexe uitdagingen op allerlei vlakken. Recht-toe-recht-aan is er geen een.

Naast het ontrafelen van alle complexiteiten om zo scope helder te krijgen en toe te werken naar een oplossing waar iedereen mee kan leven (want je kan immers niet iedereen blij maken), staan er soms ook hele bijzondere werkzaamheden op het programma..  Zo mocht Eline een bijzondere tour geven om basisschoolleerlingen meer te leren over waterveiligheid, dijken en hun functie. Zo’n uitstapje levert niet alleen bakken met energie op, maar ook een hoop interessante inzichten. Vol enthousiasme vertelt Eline over dit avontuur:

“Het projectteam Grebbedijk heeft een lesprogramma ontwikkeld samen met Toonbeeld Schoolprojecten en Lookman erfgoed & cultuur. Alle basisscholen in de gemeente Wageningen en gemeente Rhenen kunnen dit opnemen in hun lesplanning voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Zo leren leerlingen over de Grebbedijk, over de gebruikers van het gebied rondom de dijk, over waterveiligheid en over gebiedsontwikkeling. Ook dagen we ze uit  stop-motion filmpjes te maken van mogelijke oplossingen rondom het Hoornwerk en de Plasserwaard, waar een aantal stakeholders en bijbehorende wensen en meningen in meegenomen zijn.

Vrijdag 21 mei heb ik een van de klassen rond mogen leiden over ‘onze’ dijk. Grofweg kan je zo’n klas in 3 groepjes verdelen:

  • de hé-hier-kan-je-vanaf-springen-wauw-cool-wheelie-wie-kan-het-hardst-fietsen leerling
  • de ik-weet-al-heel-veel-van-de-wereld-en-wil-alles-van-je-weten leerling
  • de ik-ben-er-en-luister-maar-gaan-we-al-verder leerling

Die eerste categorie kan ik vooral om lachen, de tweede is natuurlijk als ‘rondleider’ heel erg leuk en fijn (man, wat een vragen[1]) en de derde is uitdagend omdat ik ze graag wil betrekken in het verhaal.

Ik ben geen dijkenexpert, maar op zo’n rondleiding kom je erachter wat je allemaal weet. Er is zoveel moois en interessants te vertellen over een dijk en het gebied eromheen! We hebben stilgestaan bij het hoornwerk, wat in de 18 eeuw in aangelegd en een rol heeft gespeeld in de slag om de Grebbeberg in mei 1940. Ik heb verteld over de steenfabriek en waarom die in de uiterwaarde staat en dat de mensen die nu in de gerenoveerde fabriek wonen, buitendijks wonen en dus niet beschermd worden door de dijk. Ik heb verteld over de 750000 voeten die deze dijk droog houdt. We hebben gediscussieerd over hoe de dijk kan bezwijken, want dat is niet alleen doordat er water overheen ‘slaat’ – vergeet vooral de lava en mega aardbevingen niet 😉. We hebben gesproken over alle mensen die andere dingen willen met de gebieden rondom de dijk en over waarom er vaak schapen grazen op de dijk. De meest wijze uitspraak van vanmiddag is: “Het is helemaal niet zo makkelijk, want alles heeft nadelen”.

Kortom: een enorm enerverende middag! Zo geven we de generatie van de toekomst weer iets mee aan algemene (specifieke) kennis. Tegelijkertijd hopen we natuurlijk ook dat een paar leerlingen  door dit prachtige staaltje Nederlandse techniek zijn getriggerd om zich verder te verdiepen in de civiele wereld.


[1] Waarom is een dijk niet van beton? Kan lava een dijk stuk maken? Ben ik veilig op het dak van het huis? Zitten hier overal bunkers? Kan ik daarin? Wat gebeurt er als er een gat in het gras van de dijk zit? Wat is een zomerdijk? Waarom hebben we een zomerdijk? Heb je weleens een lammetje vastgehouden? Vind je mijn nieuwe laarzen mooi? Mogen we in het water springen? Heb je snoep bij je?